tiistai 18. syyskuuta 2012

Lissabon-bon

14.9. Lissabon-Sines 50,5 nm
16.9. Sines – Lagos 70 nm

Lissabonissa listaamme tuli kaksi meille uutta maailmanperintökohdetta lisää: Belemin torni, se nähtiinkin tosi läheltä kun jouduimme väistelemään purjehduskisan lähtöä melkein rantaan saakka Doca de Alcantaraan mennessä. Siitä laskettiin kyllä piste, vaikkei sitten maan puolelta siellä käytykään. Mosteiro de Jeronimos, Manuel 1:n ajan krumeluuriarkkitehtuurin huipentuma oli toinen. Sen sisäpihan julkisivu on todella kolmiulotteinen, oli vaikea määritellä rakennuksen tarkkaa rajapintaa. Aurinkoisena päivänä se oli todella kokemisen arvoinen tilaelämys.


Alfaman kaupunginosa oli yleisesti kiinnostava, sen vaihtelevat näkymät ja kapeat, mutkaiset kadut. Siellä on myös Sao Jorgen linnoitus 1 000 – 1 100- luvuilta, oma vanha tausta veti sitäkin ihmettelemään. Linnoitukseen on 60- luvulla tehty laajoja, osin oletuksiin perustuvia ja kansallisen historian kannalta toivottavia rekonstruktioita, mutta myös aitoja varhaisimpien vaiheiden arkeologisia tutkimuksia on nähtävillä.


Osmo Soinivaara kritisoi joskus kolumnissaan Helsingin pyrkimyksiä saada hissejä vanhusten asuintaloihin epäillen, että Välimeren maiden ihmisten pitkän eliniän salaisuus saattaa jopa olla siinä, että jyrkät porraskadut ylläpitävät vanhusten hyvää kuntoa. Tällä otaksumalla Lissabonin vanhuksilla on kyllä paha ylikuntoon päätymisen vaara. Ranskalaisen arkkitehdin, Eiffelin oppilaan Raoul Mesnier du Ponsardin suunnittelema, alun perin höyrykonekäyttöinen Santa Justan hissi, aikanaan varmaan Lissabonin kaupungin tilaus, on n. 100 vuoden takainen ennakkovastaus tähän. Uusgotiikan siro muotokieli sopii teräs- ja valurautarakenteisiin erinomaisesti, tai ainakin aikanaan sopi. (Sao Jorgen linnoitusta etsiessä osuimme vastaavaan uuteenkin hissiin, joka tämän ajan hengen mukaisesti nousi ylös rinteeseen ostoskeskuksen eteisestä.)


Santa Justan teräshissin alapuolella Rua do Carmolla oli v. 1988 suuri tulipalo, paloautot eivät päässeet kapeille kaduille ja useita suuria taloja paloi rangoiksi. Tapahtuman jäljiltä kadun varressa on Alvaro Sizan korjaamia taloja, mielenkiintoista vanhojen rakenteiden osittaista uudiskäyttöä. Jos se on fasadismia, se on sitä hyvässä mielessä. Kyllä Lissabonissa riittää ihmettelyä useammaksi päiväksi, turha tässä olisikaan turhaa kiirettä eteenpäin pitää.

Sinesiin tultiin hybridiajolla, osin purjehdittiin, osin ajeltiin koneella. Matka oli sen verran pitkä, että valoisassa perilletulon tavoite painoi vähän koneajon aloitusherkkyydessä. Satamaan tullessa oli jonkinlainen yleishälytystila päällä, siniset valot vilkkuivat sekä rannalla että merellä. Isolla joukolla harjoiteltiin merionnettomuuden pelastustöitä, hyvä että yleensä sai luvan tulla satamaan sisään. Veneiden lapset olivat erityisesti helikopterista innoissaan.


Sinesin satama on kohtuullisen hyvä, satamarakennus on uusi ja komea. Nykyisen teollisuus-Sinesin aika on säilyttänyt vanhan kaupunkikeskustankin aivan mukavasti. Kun vessakuvia on ennenkin postattu, tässä yksi lisää. Kuinka kasvatetaan aito eteläinen machomies? Isin vierellä pisoaarillapa tietenkin. Miksei. Jotenkin hauskan näköinen kalusteyhdistelmä.


Venepaikkoja Sinesissä on yhteensä 230, joista noin 10 % on vierailijoiden käytössä. Näitä vierailijoita valvoo vartiointiliike 24 tuntia vuorokaudessa, sataman toimistossa virkapukuinen herrahenkilö myy pesukonepoletteja à 3,66 €. Ja taas sisäänkirjautuessa kysyttiin vakituista kotiosoitetta. Kun olen joskus ääneen ihmetellyt, mihin sitä nyt oikein tarvitaan, tässähän me ollaan, vastaus on aina sama: se menee turvallisuusviranomaisten käyttöön. Ja mitähän ne tekevät tyhjän Temppelikadun asunnon osoitteella? Meillä on myös hieno suomalaisen mallin mukainen Vessel’s report, joka kyllä aikanaan kelpasi Venäjän rajaviranomaisille Pietarissa. Täällä se ei kelpaa, koska siitä puuttuu olennaista informaatiota, mm. miehistön passien voimassaolon päättymisaika! Ja näitä sitten selvitellään aina muutaman kymmenen mailin välein, saman maan rajojen sisällä. Me olemme toivoneet kovasti, ettei vastaava meininki ole maaturismin puolellakin käytössä, sillä olisi varmaankin matkailun volyymeja karsiva vaikutus. Mites se Schengen- homma nyt oikein menikään, onko joku unohtanut kertoa siitä täällä? Toisaalta, turvallisuusviranomaiset varmaan hykertelevät onnesta saadessaan tietää, että senhor Jaako David, os. Templig Helsinski, on käynyt paikalla tukemassa pesukoneen käyttömaksuilla Portugalin huojahtelevaa taloutta. Joopa joo, taas kerran.


After four lazy days in Lisbon (full of interesting sites and buildings, ig. two WH- sites) we left for Sines. Sines is our last stop before Lagos in the southernmost Portugal. Sines is a quite nice small (nowadays industrial) town with three fortresses from different periods. The bureaucracy in the harbour offices is very well developed, but sure it has a wide employment effect. In Sines we stayed for 3 nights and from there we headed to Lagos. /J/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti