torstai 7. maaliskuuta 2013

hellettä myrskyn jälkeen

1.3. 13 Puerto de Mogan – Las Palmas 49 nm



Maaliskuun ensimmäisenä päivänä lähdettiin pois Puerto de Moganista. Mogan on meidän täällä ollessammekin kehittynyt monella tavalla, esimerkiksi vuoden alusta satamaan on saatu veneisiin asti yltävä netti, aika liukaskin. Lähtöaamuna Jaska kävi maksamassa satamamaksua, jota ei edellisenä iltana siis mitenkään voinut maksaa. Syy selvisi aamulla: sähkön käyttö veloitetaan todellisen mittarilukeman mukaan, eikä mitenkään summamutikassa. 6,5 kWh oli kuulemma käytetty. Sinne jäivät koko talven samassa laiturissa viihtyneet norjalaisveneet lautasantenneineen ja kunniallisten ihmisten laiturilla kulkua jarruttaneine kenkävuorineen, norjalaislaituriin. Joissakin veneissä oli tavaraa kertynyt istumalaatikkoihin kuin omakotitalon takapihalle konsanaan, ei kuitenkaan loppuunajettuja Ladoja tai joulukuusia.

Nyt oli tarjolla myötäistä tuulta. Etukäteen askarrutti, miten tuuli käyttäytyy kiihdytyskaistalla, kun sen suunta olikin toinen kuin tavallisesti. No, se vähän voimistui, eikä muuta. Kaiken kaikkiaan, meno oli kuin koto-Suomessa heinäkuussa – rauhallista lilluttelua, vauhtia oli n. 5 kn. Kyllä silläkin menolla ehdittiin Las Palmasiin ennen iltaa, tulossa olevaa kovaa tuulta pakoon ja bunkraamaan muonavarastoja edessä olevaa itään lähtöä varten.



Ennusteen mukaisesti tuuli voimistui kovaksi sunnuntai-iltana. Myrsky murjoi pahiten Palmaa, Tenerifaa ja Gomeraa, TV-uutisten mukaan aallokon korkeus oli paikoin 8 m. Tenerifalla oli kuulemma 200 kmh (n. 50 ms) tuulia ja saarten välistä henkilöliikennettä hoitavat lautat olivat aikataulusta myöhässä 10-12 tuntia. Gran Canaria selvisi ilmeisesti vähemmällä, ja Las Palmasin satama on hyvin suojainen. Meidän paikka S-ponttonissa on ollut aika hyvä, keula sopivasti tuuleen. Sataman suuaukosta tuli jonkin verran swelliä sisään. Sen vaikutus oli kuitenkin isompi viereiseen T- laituriin, jossa veneet keikkuivat ajoittain aika hurjan näköisesti. Meno oli kuin Särsössä ennen, takilat kolisivat yhteen. Sää vaikutti muuten myrskyksi oudolta: ilma oli aurinkoinen ja lämmin, sadetta tosin tuli yöllä ajoittain. Myrskyn jälkeen etelänpuoleinen tuuli jatkuu heikkona, ja ehkä sen mukana on tullut helle – vai olisiko jo kevättä ilmassa?



Sunnuntaina tähän viereiseen laituriin tuli, tosin jo ennen kovan tuulen alkua, vuokravene, jonka miehistö oli onnistunut repimään isonpurjeensa riekaleiksi. Tuulen vähän tyynnyttyä yksi miehistön jäsen vietti useita tunteja valjaissa mastossa repimässä väkisin mastoon rullattuja purjeen riekaleita uudelleen ulos. Mukava sitä oli katsella, reipasta yrittämistä. Tämä on se vamma, josta vastuulliset purjehtijaystävät meitäkin varoittelivat, kun hankimme rullamaston: niin siinä varmana käy, saattepa nähdä. Tähän asti me on saatu rulla aina tarvittaessa pelaamaan, toimivana se on niin kätevä ja turvallinenkin.

Telakoinnin yhteydessä, edellisellä Las Palmasin käynnillä Va benen moottori huollettiin. Jäähdytysnesteen vaihto pitäisi tehdä vielä nyt, samoin venttiilien säädöt, jos ehditään ja asentaja löytyy. Jaska lähti toimittamaan näitä businessehdotuksia rantakadulla sijaitsevaan Volvon myymälään. Aluksi tuntui, ettei tästä mitään tule, kukaan ei millään ehdi tai viitsi. Sitten myymälän kaverille selvisi, että me tulemme Suomesta. Hän puolestaan osoittautui äidin puolelta ruotsalaiseksi ja vaihtoi heti toiseen kotimaiseen: ja kas, heti asiat nitkahtivat vähän eteenpäin. Keskiviikoksi, puolenpäivän jälkeen luvattiin asentaja käymään. Asentaja tulikin ja teki jonkinlaista hinta-arvausta töistä. Tosin tarkkaa selkoa itse työn suoritusajasta ei vieläkään saatu. Torstaina sitten varsinainen asentaja tuli, vaihtoi nesteet ja tarkisti venttiilit. Veistämön alkuperäinen asennustyö sai kiitosta huolellisuudesta. Homman paras puoli oli se, että asentaja puhutteli Jaskaa koko ajan Capitanoksi. Ei sitten enää harmittanut, että Jaskan koko viikko on mennyt asentajaa odottaessa.



Varaderoklubin viikkojäsenyys lunastettiin heti maanantaina. Saattaapi olla, että saunavuoroja jää käyttämättä, kun eteenpäin lähdetäänkin jo torstaina. Takilan tarkistuksen yhteydessä maston huipusta aukesi mukava näkymä kohti telakkaa ja klubiakin. Siellä se on, oranssista genoarullasta oikealle.



Torstai-iltana on päätetty lähteä Fuerteventuralle, silloin sääkartassa on rauhallisimmat värit ja suuntanuoletkin näyttävät hyvältä. Uusi värikylläinen tuulikartta on tiedossa ensi viikon aluksi. S/y Talismankin ehkä tulee, meillä on yhteislähtö samasta S-laiturista. Gran Tarajalin satamaan on yritetty saada menemään varausta pariakin reittiä, tuloksesta ei ole tietoa.

We left Puerto de Mogan for Las Palmas. The pontoon we were moored was occupied mainly by Norwegian yachts. Most of their crews seemed to be more permanent inhabitants than active sailors. In the beginning of the week there was a small storm, the focus was in the Western islands. The wind was nearly 100 knots, the waves about 8 m high and the ferries were 10-12 hrs late. In Las Palmas we finished the service of the engine. From here we go to Gran Tarajal, Fuerteventura. So, it’s adios to Gran Canary. /J/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti