torstai 14. maaliskuuta 2013

itäsaaristoon

7.-8.3.13 Las Palmas – Gran Tarajal, Fuerteventura 80 nm
12.3. 13 Gran Tarajal – Puerto del Castillo 17 nm

Kanarialla on luotu joidenkin satamien keskitetty paikkavarausjärjestelmä, jota hoitaa Puertos Canarias- organisaatio. Keskittäminen tarkoittaa sitä, että varaukset on tehtävä keskitetysti Las Palmasin suihkulähdeaukiolla sijaitsevassa toimistossa, henkilökohtaisesti. Paperille, espanjaksi. Arin kanssa taisimme sekoittaa toimiston kaikkien kolmen työntekijän torstaipäivän tekemällä peräti kaksi varausta Gran Tarajaliin, Ba bene ja Talisman. Ja että heti huomiseksi, sen onnistumista pitikin jo oikein pohtia. Espanjankielisen lomakkeen täytössä puolestaan meitä paikoin vähän mietitytti, mitä siinä kysyttiin, vakuutuksen raukeamispäivää vai kipparin syntymäpäivää?



Iltapäivällä hermo petti laiturissa klo 17, sitten lähdettiin. Talismanin Ari huuteli perään lähtevänsä myös hetipuoleen. Illan pimetessä maailmankaikkeuden kaikki pimeys kertyi veneen keulan eteen, Las Palmasin kirkkaat valot himmenivät vähitellen taakse. Fuerteventuraa lähestyttäessä Jandian niemen majakka näytti sitkeästi jäävän veneen väärälle puolelle, vaikka plotteri kuinka lohdutti: oikein mennään. Koko matka ajettiin koneella, pienillä kierroksilla, ettei perille tultaisi liian pimeässä. Tuulta oli 1-2 m/s, takaa. Ajoitus meni nappiin, pimeän viime tunnilla Talisman ohitti meidät takaa: isopurje ylhäällä, mutta koneella sekin. Se näytti komealta.



Gran Tarajalin satamassa oli runsaasti tilaa, toinen vieraslaituri oli aivan tyhjä. Varausfaxit olivat tulleet perille, turvallisuusvartijalla oli kaikki paperilla. Asioiden käsittely ei siitä juuri nopeutunut: kaikki papelit täytettiin uusiksi. Ensin alustava käsittely vessojen välisessä, ilmeisesti alun perin siivouskomeroksi suunnitellussa kopissa, siellä kopioitiin veneen ja miehistön paperit, ne eilen suihkulähteen vieressä viimeksi kopioidut. Tällä virkamiehellä oli kopiopaperi vähissä, mutta ei hätää: edellisten kävijöiden dokumenttien kääntöpuolelle mahtui hyvin. Olimmekin aprikoineet, mihin kaikki syntyvä tärkeä paperimateriaali mahdetaan arkistoida. Ja sitten seinän taakse, satamakapteenin konttoriin, jossa äsken täytettyjen paperien toiset kopiot skannattiin. Ei se entisen vallan aika aivan kokonaan ole tästä maasta vielä haipunut pois. Kyllä poliisi osaa ja haluaa tietää.



Lauantaipäivä käytettiin kaupunkiin tutustumiseen: Gran Tarajal on sentään Fuerteventuran toiseksi suurin kaupunki. Aika pieneltä ja hiljaiselta se kuitenkin vaikutti, siis mukava paikka varttuneelle veneilijälle. Sparin kassalla oli eloa, kun nuoriso oli hankimassa evästä illan karnevaalimenoon. Sitä sitten riittikin aamuun saakka. Viimeiset juhlijat siirtyivät sataman suunnalta kotiinpäin, kun karnevaalin päätösohjelmaan kuuluva sardiinin hautaaminen aamun valjetessa oli suoritettu.



Sunnuntaina tehtiin bussimatka saaren pääkaupunki Puerto del Rosarioon, osittain tarkoituksena oli myös selvittää, miten Kanarian ensimmäiseen kaupunkiin ja vanhaan pääkaupunki Betancuriaan pääsisi käymään. Pilottikirjan mukaan Rosarioon on jo kauan ollut aikomus rakentaa marina, aikomuksista ensimmäinenkään ei ole toistaiseksi osoittanut toteutumisen oireita. Lyhyen tutustumisen perusteella ei kaupunkiin menemättä jättäminenkään olisi aiheuttanut korvaamattomia elämyspuutteita: parhaan näköiset rakennukset olivat tyhjillään, hyvää vauhtia rapistumassa ja uudet olivat tylsiä. Rannan rauhallisia sunnuntaikävelijöitä katseltiin tovi ja palattiin sitten Gran Tarajaliin.

Maanantai-iltana meitä kohdeltiin hyvin: s/y Talisman oli kutsunut meidät testaamaan vasta hankittua veneen kaidegrilliä. Ruoka oli hyvää, seura mukavaa ja ilta kaunis. Seuraavana aamuna kello soi taas kuudelta ja suunta otettiin Kanarian pienintä marinaa Puerto del Castilloa kohti, ehkä siellä olisi suihkuissa lämmintä vettäkin. Matka oli lyhyt ja meri tyyni: ennen puoltapäivää tultiin perille ja ihmeeksemme satamaan mahtuikin. Satamalle nimen antaneesta linnoituksesta on jäljellä huonokuntoinen torni hotellin uima-allasalueella rekvisiittana. Täältä lähdetään perjantaina Lanzaroten puolelle.



As said before, bureaucracy has a tight grip in the Spanish administration and also in the private sector: all papers are copied in every phase. Before we left Las Palmas for Gran Tarajal in Thursday night we succeeded in sending a reservation for the berth to Gran Tarajal, Fuerteventura, which has been said to be difficult (and was!). Gran Tarajal is the second largest town in Fuerteventura (87 000 inhabitants on the whole island). We visited the capital, Puerto del Rosario by bus; there is no marina in the city. This leg we sailed together with another Finnish yacht, s/y Talisman. Ari and Hanna (+ their two lovely children) invited us for a dinner on board their boat, yam. From Gran Tarajal we sailed on Tuesday to Puerto del Castillo, the smallest marina in the Canaries. Surprisingly they had a free berth for us until next Friday. /J/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti