perjantai 7. joulukuuta 2012

kiihdytyskaistaa Las Palmasiin

4.12.12 Puerto Rico – Las Palmas n. 50 nm


Atlantic Islands- pilottikirjassa on Kanarian saarten välissä pysyvien tuulen kiihtymisalueet näyttävä kartta. Kartan lakonisesti toteavan tekstin mukaan tuuli kiihtyy näillä alueilla 10 solmua (5 ms) tai enemmän. Tekstissä puhutaan Gran Canarian itäpuolen vielä paljon suuremmista arvoista. Siis paljon enemmän. Puerto Ricosta tulee matkaa Las Palmasiin n. 45 nm, joten taas lähdettiin liikkeelle aamuhämärissä. Vähän ennen kuuluisia Maspalomasin dyynejä Gran Kanarian kaakkoiskulmalla pääsimme sitten osalliseksi tästä kiihtymisilmiöstä. Ajelimme isopurje valmiiksi noin ykkösreivissä, kun tuuli tosi nopeasti pomppasi aamurauhallisesta 15 m/s tuntumaan. Puerto Ricossa juuri pesty vene sai äkkiä uuden vankan maustekuorrutuksen, vaatteetkin muuttuivat jo muutamalla roiskauksella suolaisen harmaiksi.


Keli oli sen verran reipas, ettei toisaalta kovasti tehnyt mieli rynkyttää koneella suoraan vastatuuleen eikä toisaalta kryssiäkään, jatkoimme siis hybridikryssiä. Yli viikon paikallaan olo Puerto Ricossa oli kasvattanut sen verran sammalta lokin pyörivään anturiin, että tässäkin kelissä tarvittiin n. 15 mailin matka sen puhdistumiseen ja uudelleen käynnistymiseen. Meillä on tarkoitus nostaa vene puhdistusta ja pohjan maalausta varten ylös tammikuussa, siihen saakka pohja saa luvan vielä nurmettua.

Las Palmasin satamassa oli hyvää tilaa, satamatoimistossa oli ruuhkaa ja ääntä sitäkin enemmän. Poliiseja ja viranomaisia oli enemmän kuin asiakkaita, mutta siitä huolimatta tavanomaisten paperien käsittely kesti ainakin pari tovia. Jaska alkaa hiljalleen kypsyä tähän huonon englannin, palveluepäystävällisyyden ja byrokratian dynaamiseen yhdistelmään. Las Palmasin satama on kunnallinen ja siksi hinnoittelultaan halpa. Va benen viikkohinta oli veroineen, sähköineen ja vesimaksuineen n. 65 €. Että terveisiä vaan Katajanokan suuntaan.


Laituriin lopulta päästyä päätimme pestä veneen heti, ettei suola ja pick up- liinoista laituriin kiinnittyessä roiskunut lima istu tiukkaan kiinni. Olemme olleet vähän ylpeitäkin vesiletkun liitinkokoelmasta, mutta nyt vastaan tuli sellainen putken pää, johon sopivaa jengaa ei kassissa ollutkaan. Ei hätää, aivan L-vieraslaiturin päässä on kuuluisa Rolnauticin myymälä, josta apu löytyi tuossa tuokiossa. Seuraavana päivänä hankimme Rolnauticista myös uudet kiinnitysköydet Las Galletasin laituritahkossa melkein poikki hioutuneiden tilalle. Vieressä olevasta purjemaakarin pajasta saimme uuden lasikuitukepin Madeiralta saakka puuttuneen 4. latan korjaamiseksi. Päätehelat siihen tulivat Suomesta jo toista kuukautta sitten postitse. Salongin hyllystä vielä puuttuva pilottikirjakin saatiin tilaukseen.


Las Palmasin Marina on todella suuri, täällä on 1 250 venepaikkaa. Ennen ARC:n lähtöä se on aina täynnä suuriakin veneitä, mutta eivät kaikki maailman suuret veneet osallistu tähänkään ralliin. Cepsan laituriin illalla kiinnittynyt jättikatti peitti taakseen koko huoltoaseman. Myöhemmin yöllä sen viereen kiinnittynyt n. 40- jalkainen tukeva matkavene näytti melkein jollalta. Niin että kun tapana on puhutella isoja katteja tenniskentän kokoisiksi, tämä oli kyllä jalkapallostadion. Sen puomikin oli varsinainen avenue. Puhumattakaan punaisesta lentokoneiden varoitusvalosta maastonhuipussa.


Meidän itsenäisyyspäivämme on myös Espanjan perustuslain päivä, kaupat ja virastot olivat kiinni. Päivän kunniaksi teimme rauhallisen kävelylenkin lähiympäristöön ja sitten lopun edestä vain oleiltiin. Eipä ole ennen vietetty itsenäisyyspäivää sitloodassa köysiä pleissaten. Mutta menköön nyt tämän kerran. Lähipäivinä sitten tarkemmin selviää, mitä täällä pitäisi ja voi tehdä ja nähdä. Maailmaperintöpisteitä ei täällä pitäisi olla haussa.


From Puerto Rico we sailed to Las Palmas in the North of Gran Canary. As shown in the pilot book, the wind accelerates by 10 kn or (lots!) more in the SE corner of the island. In the gusts the wind was c. 30 kn. 50 nm and 10 hrs later in Las Palmas we rinsed the salt cover away from Va bene and our rain suits. We celebrated Finnish Independence day by making new mooring lines. /J/

2 kommenttia:

  1. Tahdon juuri tänään sattuneesta syystä lähettää tervehdyksen teille. Tietyt päivämäärät pysyvät edelleen mielessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi, Oletko siis luokkatoveri Maija, kuten Mari arvaa? Tosihauskaa, jos olet. Voitko lähettää sp-osoitteesi, esim. marijajaska@gmail.com osoitteeseen.

      Hyvää Joulun aikaa!
      M+J

      Poista