perjantai 16. elokuuta 2013

melkein perillä


9.8.13 Kalmar – Byxelkrok 45 nm
10.8. 13 Byxelkrok – Visby 45 nm
11.-12.8 13 Visby – Ånsören 185 nm
14.8. 13 Ånsören – Lillholmen 21 nm
15.8. 13 Lillholmen – Turku 25 nm


Travemündessä tavatut ruotsalaiset purjehtijat ihmettelivät aikomuksiamme mennä Kalmarsundia ylös, se on kuulemma niin tylsää. Niinhän se onkin, mutta siinä keskivaiheilla on Kalmar, jo moneen kertaan kehuttu satama. Perjantaina tämä taas kerran tarkastettu puolimatkan krouvi jätettiin taakse heikossa takatuulessa.

Öölannin pohjoispäässä on Byxelkrok, sen imuvoimaisin tekijä on sijainti: siitä on helppo lähteä Gotlantiin tai luoteeseen, manner-Ruotsin rannikkoa seurailevalle väylälle. Paikallinen ICA- market on kohtuullisen hyvä ruokakauppa veneen tavanomaisiin ruokaostoksiin. Sieltä hankittiin toiveikkaasti grillihiiliä lähitulevaisuuden tarpeisiin. Niin alas ei sentään vielä vajottu, että olisi ostettu ruotsalaista grillimakkaraa.

Aikaisempina vuosina, kesälomilla, lähtö Byxelkrokista Visbyhyn oli aina ajoitettu aamuyön tunteihin niin, että perillä oltiin puolenpäivän aikaan, jolloin satamasta edelliset kävijät ovat juuri lähteneet. Nyt elokuu on alkanut ja ruotsalaispurjehtijat palanneet koteihinsa, Visbyssäkin on hyvin tilaa. Jo kauas satamasta näkyi merelle iso raakatakila: Götheborg, Ruotsin teollisuuden ja kaupan edistämisalushan se siellä. Se on Suomenlinnassakin vieraillut Ruotsin Itä-Intian kauppakomppanian 1700- luvun laivan replika.


Menomatkalla, vuosi sitten kesäkuussa Visby oli melko autio, ravintolaterassien aitoja ja kalusteita vasta maalailtiin. Nyt matkailuhurlumhei pyöri täysillä, ravintoloiden määrä sataman vierellä tuntuu kasvavan vuodesta toiseen. Yhden yön lepäilyn jälkeen lähdettiin pois Ruotsista kohti koti-Suomea. Suora matka Visbystä Suomen Utöhön on 170 nm ja siitä edelleen 15 nm Ånsörenille, yhteen Merikarhujen hienoista satamista. Alkuun nautittiin kevyttä tuulta muutama tunti, sitten se kuoli kuudeksi tunniksi. Gotska Sandön kohdilla tuuli virisi uudelleen ja aika voimakkaanakin, parhaimmillaan 14,5 ms. Alkuun oli täysi genoa vetämässä, sillä virityksellä loki huuteli enimmillään 9,5 kn. Yöllä reivattiin, kun nouseva ukkonen voimisti tuulta jo melkein yli oman tarpeen. Sen yön aikana koettiin melkein koko matkan komein aallokko, ei ehkä absoluuttisesti korkeinta, mutta lyhyttä ja terävää. Yksi takaa tuleva mamma-aalto kaatui sitloodaan ja kasteli Marin. Perille tultiin 29 tuntia lähdöstä. Ja sitten lämmitettiin sauna.


Ånsörenillä suomalainen ulkosaaristo on kauneimmillaan. Loppukesä ja koulujen alkaminen ensi viikolla on jo vähentänyt veneitä ja satamassa oli pelkkää tilaa. Ånsörenillä viihdyttiin kaksi päivää, toivuttiin kovatuulisesta ylityksestä, grillattiin ja saunottiin vielä toinenkin kerta. Olihan niistä edellisistä kunnon löylyistä jo aikaakin. Jotenkin tuntui siltä, että on oikeasti palattu Suomeen.


Keskiviikkona siirryttiin askel pohjoiseen, Nauvon Lillholmenille. Ilma oli muuttunut sateiseksi ja viileäksi. Mari oli tyytyväinen: näin juuri pitääkin olla. Mari väittää ydinosaamisen suomalaisessa purjehduksessa olevan juuri taidossa pysyä kuivana ja lämpimänä. Hukkaan siis meni tämäkin yli vuoden koulutusmatka, siis niin kuin asennemuokkaus- ja koulutusmielessä. Ja sitten saunottiin taas lisää.

Torstaina purjehdittiin reipasta keliä Lillholmenilta Turkuun, laivaliikenne Turkuun on vilkasta ja laivojen väistely tuo menoon omat mausteensa. Aurajoessa, Turun venesatamassa oli tuulensuojassa lämmintä ja mukavaa. Marin Turussa asuva sisko Lelle oli ensimmäinen puolivirallinen vastaanottaja. Pitkän Euroopankiertueen jälkeen voi vilpittömästi nimetä Turun vierassataman suihkutilat koko reissun kärkijoukkoon: siistiä, väljää ja suihkusta tulee lämmintä vettä sopivalla paineella. Perjantaina Mari ja Lelle olivat hautajaisissa Lahdessa, Jaska tapasi paikallisia tuttujaan ja veneen talonmiehenä tarkkaili Förin liikennöintiä Turun ja Åbon välillä. Turku on mukava kesäkaupunki ja taidemuseossa on ruotsalaisen surrealisti Max Valter Svanströmin näyttely, sitäkin piti ihmetellä hyvässä seurassa.

Viikonloppuna jatketaan hiljaista etenemistä kohti maalia. Alkuviikosta sitten Stenskärin savukalat odottavat, toivottavasti.


Sailing in the Baltic is so familiar to us that there is no specific reason to stay long periods in the harbours. A day trip from Kalmar to Byxelkrok in the Northern tip of Öland, and next day similar one to Visby, Gotland. We had decided to use the Southern winds to get to the Finnish Southwest archipelago as soon as possible. The trip from Visby over to Finnish Utö and the beautiful club harbour Ånsören (185 nm), took 29 hrs. The Finnish archipelago is unique, some of our foreign friends call it “sailing in the woods”. On Thursday we finally reached the continent of Finland. Va bene arrived in Turku, the former capital of Finland, where Mari’s sister Lelle was welcoming us. During the weekend the trip goes on: more small natural harbours and fresh smoked fish, yam. /J/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti