perjantai 10. elokuuta 2012

Aavan meren tuolla puolen

6.8. 12 – 8.8. 12 Brest – La Coruna 361 nm

Biskaja on iso vesi. Silloin, kun näillä kulmilla aikanaan on mietitty paikannimiä, molemmin puolin on päädytty samaan: maan ääri. Ranskalaisilla on Finisterin niemi ja täkäläisillä Finisterra. Ei niin, etteikö maailmassa olisi Biskajaakin isompia vesiä, terveiset vaan Melinalle ja muille kaukomatkaajille. Meille tämä ylitys oli kuitenkin pisin tähän mennessä omalla kölillä tehty. Aikaisemmat ovat olleet enintään sellaisia Visbystä Ånsörenille saunaan. 2 vrk 9 tuntia ja osia eli 57 h 10 min meiltä Biskajan ylitykseen meni.


Brestin ulosajossa jouduttiin turvautumaan koneapuun, aikaisemmin todettu vuonon kaunis sisäänajo sai lisäpisteitä vielä aamun myötävalossa. Chausseen riutan kierron jälkeen päästiin ajamaan suoraan kohti reittipistettä, 335 nm päähän La Corunan edustalle. Ensimmäinen päivä kokonaisuudessaan oli tiukkaa vastaista ja edellisen viikon puhalluksen jäljiltä meri oli vielä kuoppainenkin.


Erittäin hyvin paikkansa pitäneen sääennusteen mukaisesti ilma muuttui matkan aikana lämpimäksi ja aurinkoiseksi. Aurinkoisessa säässä merenkin väri muuttui sellaiseksi, kuin sen etelässä sopii olla: syvän ultramariinin siniseksi.

Toinen päivä oli ennusteen mukaisesti variaabelia ja heikkoa, ajettiin koneella koko päivä, illalla NE puolelta virisi tuuli, joka iltayöstä voimistui purjehduskelpoiseksi ja kääntyi enemmän idän puolelle. Molemmat purjeet vetivät hyvin, myöhemmin yöllä otettiin reivi kumpaankin. Yöllä yksin purjeita pienentäessä kyllä moneen kertaan tuli kiitellyksi kannen ja istumalaatikon suojaisuutta ja hyvää toiminnallista suunnittelua. Ulkotyöläinen pysyy jalat kuivana ja kaikki tarvittavat säätököydet ovat hienosti ruorimiehen ulottuvilla. Tukevuudestaan huolimatta vene liikkuu liukkaasti, vaikka emme vieläkään usko lokiin jostakin uudelleen ilmestynyttä 168 solmun maksiminopeutta.


Satamissa olemme joutessamme katselleet muita veneitä arvioivalla silmällä: kannattiko panna kaikki omat ja puolet pankin rahoista uuteen veneeseen? Eikö tätä olisi voinut tehdä entisellä, ihan hyvällä veneellä? Nykysuuntauksen mukaisia, leveäperäisiä, kapeakeulaisia ja pohjaprofiililtaan litteitä veneitä näkee kaikkialla, mutta kyllä erityisesti täällä purjehtivista racer/cruiser-veneistä ainakin meille nyt välittyy turhan vahva sporttisen menon vaikutelma. Ei vanhat jaksa rimpuilla poski märkänä yli vuoden mittaista matkaa. Että siis kannatti, tähän veneeseen.

Espanja, tuo entinen maailmanvalta on edelleenkin korkean profiilin maa. Mari luuli maan tummana piirtyvää vuoristoreunaa mustaksi pilveksi, kun se kuutisen tuntia ennen maihin tuloa ilmestyi näkyviin. Mitä se tietysti talouselämän kannalta voikin olla. Päivää ennen Brestistä lähtenyt Meriida oli jo perillä, samassa satamassa mutta viereisessä laiturissa. Kuulumiset vaihdettiin huutelemalla, naapurien ihmetykseksi jollakin täysin tunnistamattomalla kielellä. Sitten ruokaa, oikeata ruokaa, posliinilautaselta vaakasuorassa olevalta pöydältä. Ja vähän viiniäkin. Paljon ei tarvittu, kun jo sänky kutsui. Mukavaa.

Seuraavana päivänä oli helppo aloittaa satamarutiinit: tärkeimpien tutustumiskohteiden, kuten ruokakaupan etsiminen. Samalla siinä saa yleisvaikutelman kaupungista. Useimmissa La Corunan keskustan taloissa on perinteisen malliset lasitetut parvekkeet tuulensuojina merelle päin. Ne antavat yhtenäisen ilmeen koko rakennusten riville.


La Corunaan osui samaan aikaan myös Tall Ships Racen etappipysähdys. Äkkiä satama olikin pullollaan komeita isoja ja pienempiäkin purjelaivoja. Meksikon laivaston koululaiva keräsi tullessaan tyylipisteet kotiin: pojat oli komennettu raakapuille seisomaan asennossa. Se on vanha, mutta edelleen vaikuttava tervehdys.



Crossing the Biscay took 57 hours in chancing winds, the first day tight up-wind, the second day practically no wind at all and the last night and day fresh, good tail wind (bb 120°). During the crossing also the weather turned sunny and warm, even the colour of the water chanced to be deep blue. Tall Ships Race´s pit stop just happened to be here in La Coruna at the same time, lots of fine sailing ships and people crowding to see them. /J/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti