torstai 30. elokuuta 2012

Uuteen maailmaan

22.8.12 Baiona – Viana do Castelo 31 nm
25.8. 12 Viana do Castelo – Leixoes Porto 33 nm
28.8. 12 Leixoes – Figueira da Foz 63 nm

Baionan linnan kupeesta (vaarallisia korkealta putoamisen paikkoja!) lähdimme kohti Portugalia, Viana do Casteloa. V. Castelon satama on jokisuussa, pilottikirjat pelottelivat hankalilla virroilla. Okei, virtaa oli, muttei mitään tavatonta. Sataman edessä olevaan odotuslaituriin jälkeemme tulleet veneet säännöllisesti yllättyivät virran paineesta, Marinkin käsistä oli nahka lähteä kylkeen pyrkivän brittiveneen köysistä. Varsinainen venesatama on uuden, hienon kääntösillan takana. Parin viikon takainen ukkonen oli aiheuttanut siihen ohjelmistovian, jonka takia vaivalla auki saatu silta jäikin sitten koko oleskelumme ajaksi auki. Sen taustalla joen ylittää Gustav Eiffelin toimiston suunnittelema rautatie- ja maantiesilta, joka on toiminut 1870- luvulta ilman erityisiä ohjelmisto-ongelmia.


Ensivaikutelma Portugalista on vähän kaksijakoinen: ihmiset ovat pääsääntöisesti hyvin ystävällisiä, mutta valmista syntyy kovin verkkaisesti. Satamatoimisto oli kuin lamaa edeltäneen ajan pankkirakennus, komea ja näyttävä. Ei kuitenkaan kovin käytännöllinen: pesukone ja kuivuri oli sijoitettu suihkujen kanssa samaan tilaan ja siitä johtuen myös miesten (tai naisten) puolelle oli sijoitettava vastaava koneistus. Ovet olivat aina toimistosta erikseen noudettavan avaimen takana lukossa (ilmeisesti tämän takia satamatoimistossa oli päivystys puoleen yöhön) ja kerran Meriidan Matti tuli lukituksi vessaan. Karsseri ei ollut pitkä, mutta vapautuminen edellytti hetken huhuilua avoimesta ikkunasta. Nyt se sitten toteutui: avoimeksi jääneen sillan takia suihku- ja vessamatka tuli niin pitkäksi, että kätevintä oli käyttää polkupyörää suihkuun menoon, sataman kierto kävellen olisi ollut turhan hikinen homma. Suihku maksoi 1,39 € kerta (sis. veron) ja se maksettiin avaimen noutamisen yhteydessä. Siitä sai kuitin.

Satamassa ei ollut nettiyhteyttä, mutta avulias opastus johti käyttämään vieressä olevan kaupunginkirjaston hyvin toimivaa, vapaata nettiyhteyttä. Samalla tuli tutuksi Alvaro Siza Vieiran suunnittelema kirjasto. Komea pytinkihän se, ei siinä mitään. Joitakin detaljeja tosin vähän ihmettelimme.


Vianassakin oli pieni linnoitus, joka on turistiammattikorkeakoulun käytössä, ei siis varsinainen matkailunähtävyys. Mutta kun sinne kerran pääsi, menimme katsomaan. Kyllä riittäisi Suomen Korkeimmalla Oikeudella ihmettelemistä niissäkin putoamismahdollisuuksissa.


Viana do Castelon kolmipäiväisen satamaelämän jälkeen matka jatkui kohti Portoa, oikeastaan sen naapurikaupungin Matosinhosin satamaa Leixoesia. Matosinhos on Alvaro Sizan syntymäkaupunki ja siellä on useita hänen töitään. Siellä, ja kuten nyt näyttää Portugalissa muutenkin, nykyarkkitehtuuria arvostetaan kovasti. Ja Suomen valtion kustantaman arkkitehtikoulutuksen saaneen silmään se näyttää konstailemattoman selkeältä ja elegantilta.

Matosinhosista pääsee kätevästi metrolla Portoon ja sinnehän sitä piti mennä, suuri osa kaupungin keskustasta on maailmanperinnöksi julistettua. Paljon siellä riittää korjattavaa, paljon on rakennuksia, joissa näkee paljon potentiaalia ja sitten on toisia, joista toivoo, ettei alle jää paljon ihmisiä, kun ne sortuvat. Ei se nyt aivan vielä Havannalta näyttänyt, mutta surullinen sävy asiassa tässä taloustilanteessa on. Sanomalehtien päivittäin jakama taloustieto herkistää näkemään asioita, joita ei ehkä muuten huomaisikaan.

Söimme maukkaan lounaan entisen kauppahallin ravintolassa, ravintola myi myös mukaan pari pulloa erinomaista Douron punaviiniä. Plussa Portugalin alkoholilainsäädännölle.


Leixoesin huvivenesatama on teknisesti kehnonlainen ja huonossa kunnossa, luvassa onkin uusi satama heti aallonmurtajan sisäpuolelle. Sen sijainti keskellä kauppasataman teollisuusaluetta on kuitenkin nykyistä selvästi huonompi. Satamakirjoissa lupailtiin, että nykyisessä satamassa on laitureille kantava Wi-fi. Useimmiten näyttää olevan niin, että lupaukset kantavat enintään muutaman kymmenen metriä sisällä toimistossa olevan tukiaseman päähän. Niin täälläkin. Veneilijöille netti on ehkä tärkein yhteydenpitoväline, joten rappukivillä istujia riittää.


Leixoesin jälkeen seuraava etappi oli Figuera da Foz, matkaa 66 nm. Lopultakin olemme päässeet paljon kehuttuihin Portugalin pohjoistuuliin (NW). Potkua voisi olla vähän lisää, jos vielä voi toivoa, 2-4 ms takatuulella ei varsinaisesti vielä kiidetä. Mutta suunta on ainakin oikea. Figuera da Foziin tulimme illan suussa, rajamuodollisuudet sujuivat luistavasti. Englanninkielinen maistraatin venerekisteriote on kätevä, siinä on jopa veneen nimikin mainittu, toisin kuin suomenkielisessä rekisterikirjassa.

Tästä lähtien meidän matkan teko muuttuu joksikin aikaa melko turismivoittoiseksi: koko syyskuu pitäisi hassata tässä Portugalin rannikolla, saamme vähän vieraitakin. Unesco.org –sivut tulevat tarkkaan syyniin. Lähimmät maailmanperintökamat ovat Nazaressa, 25 nm päässä.

Figuera da Fozin venesataman väki ei laiturin PISA- äänestyksessä ole saanut kovinkaan paljon pisteitä. Naapuriveneen ruotsalaiskippari poltti hihansa ilahduttavan epäruotsalaisen selväpiirteisesti kun kolmaskaan ilmoittautumisyritys ei tuottanut mainittavaa tulosta. Milloin väärät henkilöt satamatoimistossa, milloin siesta tai muuten pallo hukassa.

Figuera da Foz on pääasiassa rantalomakohde, mutta tunnin junamatkan (á 2,60 €) päässä on Coimbra, mihin tietysti mentiin. Ja kyllä kannatti.. Melkein riita tuli siitä, onko Coimbran kuuluisa yliopisto todellakin Euroopan vanhin. Mari uskoi kirjoitettua tekstiä mutta Jaska äänesti Padovaa. Netistä senkin voisi tarkistaa…

From Baiona and it’s good yacht club we sailed cross the border of Portugal to Viana do Castelo. V.Castelo has both World Heritage and good contemporary architecture. In the next harbour, Leixoes (port of Porto) we got more the same: Alvaro Siza is born there and has many projects done there from early -50´s to present days. Porto is a big WH- site, splendid but urgently needing resources for restorations. From Figuera da Foz we visited Coimbra by train. It’s university is claimed to be the oldest in Europe. What a breathtaking portion of old and new architecture! And it will go on…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti