torstai 2. toukokuuta 2013

Kipparin alttarille

28.-29.4. 13 Mohammedia – Gibraltar 188 nm



Yhtäjaksoisesti kolme päivää Mohammedian satamassa Va benen perän takana mourunnut (meteli oli sitä luokkaa, ettei veneessä sisälläkään normaali keskustelu oikein onnistunut) kemikaalilaiva lähti juuri ennen meitä. Harmi, me olimme jo sorvailleet hyvästijättöä varten erilaisia TJ- lausahduksia (tännehän jäät mökeltämään, nyt kyllä meille riitti, adios, senkin ¡ #” X ¿€ mölyapina). Sen lähdön hyvä puoli oli, että laiturin isot valonheittimet valaisivat vielä meidänkin lähtömme puolenyön aikaan. Isopurje avattiin aallonmurtajan suojassa, heti aluksi jo reilusti reivattuna. Aallonmurtajan ulkopuolella maininki oli korkeaa, mutta tuulen suunta tarjosi suoraa strekkiä: ei siis huolta hitaasti etenevästä kryssistä. Jaska oli kuitenkin Mohammediassa varmuuden vuoksi tankannut kanisterihommana 120 dieseliä, tankki oli melkein tyhjä Agadirista tulon jälkeen. Nyt kävi sitten niin, ettei veli Volvon apua tarvittu koko matkalla juuri ollenkaan.



Minimi tuulikulma oli 60°, tuulta oli 11-12 ms, isoon otettiin valmiiksi kaksi reiviä, jotta yksin ajaessa venettä olisi helpompi hallita. Maininkikin tuli sivulta, eikä aivan suoraan rynkyttävästi edestä. Helminen joutui hakemaan suuntaa vähän isommilla S-mutkilla korkeimpien maininkien jälkeen, mutta yllättävän hyvin peräsin piti. Välillä otettiin peliin genoakin, siinäkin kaksi reiviä. Toisena yönä noussut ukonilma oli komeaa katseltavaa, onneksi riittävän etäältä... Mari oli ajovuorossa ja hän ajoi pelottomasti (?), ei suoraan kohti salamointikeskusta, mutta lähes. Ennen lähestyvän ukonilman odotettavissa olevia isoja puuskia (ne ylsivät pahimmillaan vielä meillekin 24 m/s:iin) iso otettiin kokonaan sisään, pelkkä genoa antoi kyllä kyytiä riittävästi. Se oli todella maittavaa menoa,1 vrk 9 tuntia lähdöstä tultiin sitten Gibraltarin Queenswayn marinaan, missä yllättäen olikin vapaita paikkoja. Keskinopeudeksi näillä pikkupurjeillakin saatiin 5,7 kn. Näin tuli maanosa vaihdetuksi takasin Euroopaksi, Marokossa viihdytyn kuukauden jälkeen.



Fennomaani Sigurd Wettenhovi – Aspa, joka väitti Euroopan vanhojen kulttuurien pohjautuvan suomalaiseen kulttuuriin, selitti Gibraltarin nimen johtuvan Kipparin alttarista, jossa muinaiset suomalaiset matkallaan Välimerelle uhrasivat jumalille. Kipparin alttarille siis tultiin, ei kuitenkaan uhrattu muuta kuin venesijan satamamaksu, joka sinänsä kyllä oli jotain aivan muuta, kuin mihin Marokossa oli totuttu.



Helsinki-Tallinnan poikittaisliikennettä pidetään vilkkaan, mutta kyllä Jaska sihtasi melko tarkkaan, mihin rakoon Va benen keula työnnetään, kun merikorttiin merkityllä poikittaisliikenteen pätkällä piti päästä liikennejakoalueen yli Afrikan puolelta etelästä pohjoiseen. Laivoja oli todella paljon ja yllättävän monet vielä ajelivat sataman ankkurointialueella ja yksi pääsi jopa toitottelemaan viattomalle purjeveneelle. Queensway on rauhallinen marina, ravintoloissakaan ei tunnu olevan menoa yökausia. Niiden hintataso näyttää niin korkealta, että toistaiseksi olemme pysytelleet sisäruokinnassa. Morrisonin supermarket lähellä toista venesatamaa Marina Bayta on todella super; kantomatka on vähän pitkänlainen, mutta aika vaativan menun sieltä pystyisi kasamaan. Viinejäkin on tarjolla melkein kaikkialta, hinnat näyttivät ensi silmäyksellä aivan oikeilta, mutta ikävä kyllä ne ovat puntia, ei euroja. Kyllä eurotkin kelpasivat kauppiaalle, vaihtosuhde tosin oli vähän huono.



Työväen juhlaa vietettiin rauhallisesti Va benellä illastaen. Jaska oli luvannut tehdä Marille iltajuhlaan ylioppilaslakin. Aikomus kaatui mustan pahvin puutteeseen, valkoinen yläosa olisikin ollut omasta takaa. Vapunpäivänä menimme köysiradalla ylös Rockille, valtaapitäviä apinoita tapaamaan. Siellähän ne olivat, puolustamassa Englannin hallintoa. Syöttäminen ja käpälöiminen oli kylteissä ja kuulutuksin kielletty monikielisesti, apinat itse eivät kielloista kuitenkaan pahemmin piitanneet. Auton katolla liftaaminen tuntui erityisesti olevan a-nuorison suosikkihuvi. Mari, joka merellä paikkaa lähestyttäessä ihmetteli tämän kovasti mainostetun Gibraltarin melko pieneltä vaikuttavaa kokoa, ilmoitti kiveltä alaspäin kävellessä muuttaneensa mielensä tämän asian suhteen.



At midnight of Sunday we left Mohammedia for Gibraltar, the distance was ca 190 nm. The trip took 33 hrs, we had good wind all the time, tight up but no tacking. On the second night there was a thunderstorm, fortunately not directly on our route but the lightnings looked like a huge fireworks. There are two marinas in the Gib, Queensway is supposed to be the better one, because Marina Bay is located just next to the runway of the airport. To our surprise there were some free berths in the Queensway and we sailed in. We celebrated the first of May by meeting cousins on the top of the Rock. It’s said that Gibraltar stays under the English rule as long there are these ”wild” apes living there.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti